Door op 7 november 2014

Rode nar geïntroduceerd in de gemeente Elburg

Tijdens de raadsvergadering van 3 november heeft Edwin Vonk van de PvdA de ‘rode nar’ geïntroduceerd. De nar kan sinds de oudheid dingen op een humorvolle manier zeggen die anderen niet was toegestaan. Bij bespreking van Havenkade 5/5a heeft de PvdA het standpunt ingenomen dat het een goed initiatief en mooi plan is, maar dat de gemeente een restrictief horecabeleid voert en dat het daar niet binnen past. Vonk: ‘ik heb meteen gezegd we moeten praten over het restrictieve horecabeleid. Als dat van tafel is, dan hoeven we hier niet zo moeilijk meer te doen. Dat zit ons in de weg. Als we ons aan onze eigen wet houden, dan kunnen we dit niet doen.’

Dat was de reden dat Vonk meende niet te kunnen stemmen voor het toestaan van de vergunning op Havenkade 5/5a. Vonk juicht toe dat ‘Bij Rosalie’ er komt. Naar eigen zeggen: ‘ik zal de eerste zijn die een biertje komt drinken. Echter de manier waarop dit politiek is gegaan is niet de juiste en op sommige momenten zelfs een lachertje, zou de nar zeggen.’ Overigens is het CDA het hiermee eens. Met de ‘rode nar’ wilde Vonk op humoristische wijze het signaal afgeven dat ook in de gemeenteraad van Elburg soms machtspelletjes worden gespeeld en er niet altijd naar het algemene belang van een ieder wordt gekeken. Want volgens Vonk riekt het daarnaar. ‘Ik hoop dat we de komende drie en half jaar deze rode nar, als aanmoedigingsprijs niet meer hoeven uit te reiken’.

Vonk: ‘Als eerste moet nu het restrictieve horecabeleid van de gemeente op de raadsagenda. D66 voorman Smulders heeft hetzelfde signaal ook afgegeven en al aangegeven dit de komende tijd op de agenda te willen zetten.

Waar ben je naar op zoek?